A már elérhető történeti adatok:

Elérhető történeti adatok
Villamosok: 1, 1A, 2, 2A, 2V, 3, 3A, 3V, 4, 4A, 4É, 5, 5A, 5V, 6, 6A, 6É, 7, 7i, 8, 9, 9A

2013. november 15., péntek

A budapesti 2 és 2A villamosok, valamint a 2V villamospótló autóbusz története



A budapesti 2 és 2A villamosok, valamint a 2V villamospótló autóbusz története


1911.12.04. 
Elindult a 2-es villamos: 
2-es villamos a Klauzál térnél
     Szabadság tér – Tisza Kálmán tér

Útvonala: Szabadság tér - Klauzál tér - Népszínház utca - Tisza Kálmán (ma II. János Pál pápa) tér

1912.09.16.
Meghosszabbítják a 2-es villamos útvonalát:
     Szabadság tér – Keleti pályaudvar
Az új végállomást a Légszesz utcán át érte el a járat.

1910-es évek
A 2-es villamos vonalát a másik irányba is meghosszabbítják:
     Rudolf trónörökös tere – Keleti pályaudvar
A villamosjárat ezennel elérte a mai végállomását, a Jászai Mari teret.
Feltételezésem szerint 1919-ben a Tanácsköztársaság leverését követő román megszállás alatt a 2-es villamos megszűnt több más járathoz hasonlóan, és csak 1927-ben indult újra kissé módosított (és hosszabb) útvonalon.

1927.
Módosították a 2-es villamos vonalvezetését, és egyúttal meg is hosszabbították:
     Vágány utca – Keleti pályaudvar
Útvonala: Vágány utca - Dózsa György út - Pozsonyi út - Szent István körút - Bajcsy Zsilinszky út - Nagymező utca - Klauzál utca - Rókus Kórház - Bezerédi utca - Keleti pályaudvar

1932.
Lerövidítik a 2-es villamos útvonalát:
     Vágány utca – Rókus Kórház

1937.
A 2-es villamost visszahelyezik régi útvonalára, és rövidebb szakaszon közlekedtetik:
     Rudolf trónörökös tere – Rókus Kórház

1942.12.14.
Ismét módosul a 2-es villamos útvonala:
     Rudolf trónörökös tere – Eskü tér
Tulajdonképpen a 2-es villamos megszűnt és a 16A jelű villamos közlekedett tovább 2-es jelzéssel a mai Jászai Mari tér és Március 15. tér között.

1944.09.26.
A 2-es villamos a háborús károk (légitámadások) miatt megszűnik.

1945.08.26.
Újraindul a 2-es villamos egy szakaszon:
     Jászai Mari tér – Eötvös tér

1946.01.12.
A Kossuth híd megnyitása miatt a 2-es villamos útvonala lerövidül:
     Kossuth Lajos tér – Eötvös tér
A Kossuth híd megnyitásakor (mivel ez volt az egyetlen állandó átkelő Pest és Buda között) a járatokat mindkét oldalon úgy szervezték át, hogy az egyik végállomásuk a híd közelében legyen.

1946.02.15.
Változik a 2-es villamos útvonala a Pesti viadukt újjáépítése után:
     Kossuth Lajos tér – Petőfi tér

1946.10.14.
Meghosszabbítják a 2-es villamos vonalát:
     Kossuth Lajos tér – Kálvin tér

1948.08.01.
Hosszabb szakaszon jár a 2-es villamos:
     Jászai Mari tér – Kálvin tér
Teljes szélességben megnyitották a Margit hidat, így a Kossuth híd forgalma csökkenhetett.

1949.07.23.
Lerövidítik a 2-es villamos útvonalát:
     Jászai Mari tér – Dimitrov tér
A villamosok csak a mai Fővám térig közlekedtek.

1949.09.26.
Kissé módosul a 2-es villamos vonalvezetése:
     Jászai Mari tér – Dimitrov tér
A villamosok a Lánchíd alatti alagúton át járnak.

1951.04.30.
Meghosszabbítják a 2-es villamos útvonalát:
     Jászai Mari tér – Boráros tér

Ismét hosszabb útvonalon közlekedik a 2-es villamos:
     Jászai Mari tér – Közvágóhíd
Elindul a 2A jelzésű betétjárat:
     Jászai Mari tér – Boráros tér

2007.06.
Az M4 metró építése miatt a 2-es villamost két szakaszra bontják:
     Jászai Mari tér – Havas utca
     Közvágóhíd – Czuczor utca
A 2A betétjárat megszűnik.
2V jelzéssel villamospótló busz közlekedik a kieső szakaszon:
     Boráros tér – Március 15. tér

2009.10.
Ismét teljes vonalon jár a 2-es villamos:
     Jászai Mari tér – Közvágóhíd
Újraindul a 2A villamos is:
     Jászai Mari tér – Boráros tér
2-es villamos
A 2V villamospótló buszjárat megszűnik.

2013.02.23.
Megszűnik a 2A jelzésű villamosjárat.

Kapcsolódó járattörténeti oldalak:
Villamos: 16A
Egyéb: M4






1 megjegyzés:

  1. Kérném, hogy akinek több adata van a járatról, jelezze, hogy minél pontosabban megismerhessük a viszonylat történetét.
    Köszönöm.

    VálaszTörlés