A már elérhető történeti adatok:

Elérhető történeti adatok
Villamosok: 1, 1A, 2, 2A, 2V, 3, 3A, 3V, 4, 4A, 4É, 5, 5A, 5V, 6, 6A, 6É, 7, 7i, 8, 9, 9A

2013. november 16., szombat

A budapesti 4, 4A és 4É villamosok története

A budapesti 4, 4A és 4É villamosok története


1910.06.10.
Elindul a 4-es villamosjárat:
     Akadémia – Eskü tér
Útvonala: Akadémia – Rudolf trónörökös (ma Jászai Mari) tér - Nagykörút - Boráros tér - Eskü (ma Március 15.) tér

1910-es évek
Hosszabb a 4-es villamos útvonala:
     Petőfi tér – Eskü tér

1910-es évek vége
Megszűnik a 4-es villamos
Valószínűleg 1919-ben, a Tanácsköztársaság leverését követő román megszállás alatt bekövetkező összeomlás miatt.

1920-as évek
Ismét elindul a 4-es villamos a Nagykörúton át:
     Szent János Kórház – Boráros tér

1930-as évek
Lerövidül a 4-es villamos útvonala:
     Szent János Kórház – Nyugati pályaudvar

1944.
Megszűnik a 4-es villamos a háborús károk és Budapest ostroma miatt. (Legkésőbb 1944. november 4-én, a Margit híd idő előtti felrobbantásakor.)

1947.11.16.
Ismét közlekedik a 4-es villamos:
     Margit híd, budai hídfő – Jászai Mari tér
A villamosok a Margit hídon ingáztak.

1948.08.01.
Megszűnik a 4-es villamos.
A Margit híd teljes szélességében történő átadása után számos villamosjáratot vezettek át a hídon, így az ingajárat feleslegessé vált.

1950.
Újra közlekedik 4-es jelzéssel villamos:
     Móricz Zsigmond körtér – Petőfi híd, budai hídfő

1950-es évek eleje
Megszűnik a 4-es villamos.

1951.04.30.
Ismét elindul a 4-es villamos:
     Margit híd, budai hídfő (Török utca) – Közvágóhíd
A villamosok a Nagykörúton és a Mester utcán át közlekedtek.

1952.11.22.
Változik a 4-es villamos útvonala:
     Margit híd, budai hídfő – Budafok, Dózsa György tér
A Petőfi híd megnyitása után a Margit híd, budai hídfő - Nagykörút - Fehérvári út - Budafok, Dózsa György (ma Városház) tér útvonalon.
jelzéssel éjszakai járat közlekedik:
     Moszkva tér – Móricz Zsigmond körtér
A járat a jelű éjszakai villamos átszámozásával jött létre.

1950-es évek második fele
Hosszabb a éjszakai villamos vonal:
     Déli pályaudvar – Móricz Zsigmond körtér

1959.04.30.
Rövidebb a 4-es villamos útvonala:
     Margit híd, budai hídfő – Budafok, Forgalmi telep
A jelű éjszakai villamosjáratot -re számozzák vissza.

1962.
Hosszabb a 4-es villamos útvonala:
     Margit híd, budai hídfő – Budafok, Varga Jenő tér
Betétjárat indul 4A jelzéssel:
     Margit híd, budai hídfő – Petőfi híd, budai hídfő

1970.10.15.
Hosszabb a 4A jelű villamos vonal:
     Margit híd, budai hídfő – Lágymányosi lakótelep


1971.03.07.
Hosszabb a 4-es villamos útvonala:
     Császárfürdő – Budafok, Varga Jenő tér
Hosszabb a 4A villamosjárat útvonala is:
     Császárfürdő – Lágymányosi lakótelep
A Szentendrei HÉV (H5) vonalának meghosszabbítása miatti építkezések következtében.













1972.12.31.
Módosul a 4-es villamos vonalvezetése:
     Moszkva tér – Lágymányosi lakótelep
A 4A villamos betétjárat megszűnik.
Átadják az M2 metró és H5 Szentendrei HÉV új szakaszait.
A 4-es villamos az Október 23. utcában

Kapcsolódó járattörténeti oldalak:
Villamos:
Egyéb: M2, H5


1 megjegyzés:

  1. Kérném, hogy akinek több adata van a járatról, jelezze, hogy minél pontosabban megismerhessük a viszonylat történetét.
    Köszönöm.

    VálaszTörlés