A budapesti 1 és 1A villamosok története |
1900-as évek eleje
Elindult egy városi villamosvasúti viszonylat:
Erzsébet királyné útja - Újpesti vasúti
híd
A járat a mai Thököly út - Rákóczi út -
Bajcsy-Zsilinszky út - Váci út útvonalon haladt.
1910.01.15. (bizonytalan dátum)
Bevezetik a viszonylatszámozást a villamos vonalakon.
Ez a járat kapta az 1-es jelzést.
1915.
Az 1-es villamos vonala
lerövidül:
Keleti pályaudvar - Újpesti
vasúti híd
1919.
Az 1-es villamos megszűnik.
Valószínűleg a Tanácsköztársaság leverését követő román
megszállás alatt történt összeomlás miatt.
1930-as évek
Ismét létezik 1-es
villamos, igaz csak időszakos jelleggel és teljesen eltérő, nagyon rövid
útvonalon:
Közvágóhíd - Nagyvásártelep
A járat csak vasárnaponként a 88-as
villamos üzemidején kívül közlekedett.
1944.09.26.
Az 1-es villamos megszűnik a
háborús károk (légitámadások) miatt.
1945.07.09.
Újraindul az 1-es
villamos:
Közvágóhíd - Nagyvásártelep
1947.06.05.
Megszüntetik az 1-es villamost.
Helyette a 88-as villamosok közlekedtek.
1954.
Ismét van 1-es
villamos:
Marx tér - Újpesti vasúti híd
A járat a kezdeti 1-es villamos Váci
úti szakaszán közlekedett a Nyugati pályaudvartól és a 3A
jelzésű villamos átszámozásával jött létre.
1961.
Az 1-es villamos ismét
megszűnik.
A járatot visszaszámozták 3A
jelzésre.
1984.11.06.
Ismét elindul az 1-es villamos:
Bécsi út - Lehel utca
A járat immár a mai útvonalának első szakaszán
közlekedett.
1987.07.21.
Meghosszabbodik az 1-es villamos útvonala:
Bécsi út - Kacsóh Pongrác út
1990.07.01.
1-es villamos, Bécsi út, vá. |
Bécsi út - Thököly út
1993.10.12.
Tovább hosszabbodik az 1-es villamos útvonala:
Bécsi út - Kerepesi út
1995.07.17.
Újabb pályaszakasszal bővül az 1-es villamos:
Bécsi út - Salgótarjáni utca
2000.12.16.
Megint hosszabbodik az 1-es villamos útvonala:
Bécsi út - Közvágóhíd
Ugyanekkor elindul az 1A jelzésű betétjárat:
Bécsi út - Népliget
Mivel 2000.12.16 szombati nap volt és az 1A
betétjárat csak munkanapokon csúcsidőben közlekedik, így ténylegesen az első 1A
villamos 2000.12.18-án hétfőn indult el.
Kapcsolódó járattörténeti oldalak:
Villamos: 3A, 88
Kérném, hogy akinek több adata van a járatról, jelezze, hogy minél pontosabban megismerhessük a viszonylat történetét.
VálaszTörlésKöszönöm.