A budapesti 2 és 2A villamosok, valamint a 2V villamospótló autóbusz története |
1911.12.04.
Elindult
a 2-es
villamos:
2-es villamos a Klauzál térnél |
Szabadság tér – Tisza Kálmán tér
Útvonala:
Szabadság tér - Klauzál tér - Népszínház utca - Tisza Kálmán (ma II. János Pál
pápa) tér
1912.09.16.
Meghosszabbítják
a 2-es
villamos útvonalát:
Szabadság tér – Keleti pályaudvar
Az
új végállomást a Légszesz utcán át érte el a járat.
1910-es évek
A 2-es
villamos vonalát a másik irányba is meghosszabbítják:
Rudolf trónörökös tere – Keleti pályaudvar
A
villamosjárat ezennel elérte a mai végállomását, a Jászai Mari teret.
Feltételezésem szerint 1919-ben a Tanácsköztársaság leverését
követő román megszállás alatt a 2-es villamos megszűnt több más járathoz hasonlóan,
és csak 1927-ben indult újra kissé módosított (és hosszabb) útvonalon.
1927.
Módosították
a 2-es
villamos vonalvezetését, és egyúttal meg is hosszabbították:
Vágány utca – Keleti pályaudvar
Útvonala:
Vágány utca - Dózsa György út - Pozsonyi út - Szent István körút - Bajcsy
Zsilinszky út - Nagymező utca - Klauzál utca - Rókus Kórház - Bezerédi utca -
Keleti pályaudvar
1932.
Lerövidítik
a 2-es
villamos útvonalát:
Vágány utca – Rókus Kórház
1937.
A 2-es
villamost visszahelyezik régi útvonalára, és rövidebb szakaszon közlekedtetik:
Rudolf trónörökös tere – Rókus Kórház
1942.12.14.
Ismét
módosul a 2-es villamos útvonala:
Rudolf trónörökös tere – Eskü tér
Tulajdonképpen
a 2-es villamos megszűnt és a 16A jelű villamos közlekedett tovább 2-es jelzéssel a mai Jászai Mari tér és
Március 15. tér között.
1944.09.26.
A 2-es
villamos a háborús károk (légitámadások) miatt megszűnik.
1945.08.26.
Újraindul
a 2-es
villamos egy szakaszon:
Jászai Mari tér – Eötvös tér
1946.01.12.
A
Kossuth híd megnyitása miatt a 2-es villamos útvonala lerövidül:
Kossuth Lajos tér – Eötvös tér
A
Kossuth híd megnyitásakor (mivel ez volt az egyetlen állandó átkelő Pest és
Buda között) a járatokat mindkét oldalon úgy szervezték át, hogy az egyik
végállomásuk a híd közelében legyen.
1946.02.15.
Változik
a 2-es
villamos útvonala a Pesti viadukt újjáépítése után:
Kossuth Lajos tér – Petőfi tér
1946.10.14.
Meghosszabbítják
a 2-es
villamos vonalát:
Kossuth Lajos tér – Kálvin tér
1948.08.01.
Hosszabb
szakaszon jár a 2-es villamos:
Jászai Mari tér – Kálvin tér
Teljes
szélességben megnyitották a Margit hidat, így a Kossuth híd forgalma
csökkenhetett.
1949.07.23.
Lerövidítik
a 2-es
villamos útvonalát:
Jászai Mari tér – Dimitrov tér
A
villamosok csak a mai Fővám térig közlekedtek.
1949.09.26.
Kissé
módosul a 2-es villamos vonalvezetése:
Jászai Mari tér – Dimitrov tér
A
villamosok a Lánchíd alatti alagúton át járnak.
1951.04.30.
Meghosszabbítják
a 2-es
villamos útvonalát:
Jászai Mari tér – Boráros tér
Jászai Mari tér - 1977 ősz |
Ismét
hosszabb útvonalon közlekedik a 2-es villamos:
Jászai Mari tér – Közvágóhíd
Elindul
a 2A
jelzésű betétjárat:
Jászai Mari tér – Boráros tér
2007.06.
Az M4 metró építése miatt a 2-es
villamost két szakaszra bontják:
Jászai Mari tér – Havas utca
Közvágóhíd – Czuczor utca
A 2A
betétjárat megszűnik.
2V
jelzéssel villamospótló busz közlekedik a kieső szakaszon:
Boráros tér – Március 15. tér
2009.10.
Ismét
teljes vonalon jár a 2-es villamos:
Jászai Mari tér – Közvágóhíd
Újraindul
a 2A
villamos is:
Jászai Mari tér – Boráros tér
2-es villamos |
A 2V villamospótló buszjárat megszűnik.
2013.02.23.
Megszűnik
a 2A
jelzésű villamosjárat.
Kapcsolódó
járattörténeti oldalak:
Villamos:
16A
Egyéb:
M4
Kérném, hogy akinek több adata van a járatról, jelezze, hogy minél pontosabban megismerhessük a viszonylat történetét.
VálaszTörlésKöszönöm.